Vergoeding
Reizigers worden door uiteenlopende redenen steeds vaker geconfronteerd met geannuleerde vluchten en vakanties. Als reiziger heb je natuurlijk wel rechten als je vlucht wordt geannuleerd. “De luchtvaartmaatschappij moet hulp bieden wanneer je vlucht is geannuleerd. Dat doet de maatschappij door je twee opties te geven: een alternatieve vlucht naar je eindbestemming aanbieden of door je vliegticket terug te betalen. Het maakt bij een annulering niet uit wat de reden is”, aldus rechtsbijstandverzekeraar ARAG.
Reisbureau failliet
Als een vlucht via een reisbureau wordt geboekt, wordt de vergoeding voor de geannuleerde vlucht in de regel betaald aan het reisbureau. Maar wat nu als het reisbureau failliet gaat? Dat overkwam duizenden reizigers die in 2020 hun reis via D-reizen hadden geboekt. Lange tijd zag het ernaar uit dat zij door het faillissement van D-reizen naar hun geld konden fluiten.
Rechtszaak
Rechtsbijstandverzekeraar ARAG had veel van deze gedupeerden als klant en spande met succes een rechtszaak aan. Dankzij de uitspraak van de rechter moet de luchtvaartmaatschappij het geld voor de geannuleerde tickets nog een keer direct aan gedupeerde klanten terugbetalen. Dit ondanks dat er ook al aan D-Reizen was betaald. Een flinke strop dus voor de luchtvaartmaatschappijen, maar voor de gedupeerden een welkome vergoeding.
Informatie op andere websites
Rijksoverheid
Wat zijn mijn rechten bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht?